POSTANOWIENIA NOWOROCZNE | MADE Progress

POSTANOWIENIA NOWOROCZNE

1024 507 MADE Progress

Zrobiliście już postanowienia na Nowy Rok? Z NR nowym krokiem, a co za tym idzie moc dobrych postanowień w zakresie tego, co robić będziemy i czego robić nie będziemy. Znacie to dobrze: mniej słodyczy, więcej sportu; mniej telewizji, więcej czytania książek. Hmmm i jakie tu jeszcze postanowienia można zrobić, skoro nasze życie już od miesięcy jest tak mocno ograniczane zakazami i nakazami? I jak to zrobić, aby dotrzymać sobie słowa, tj. zrealizować postanowienia?

A gdyby, wbrew wszystkiemu, zrobić postanowienie typu:

  • mniej nienawiści, a więcej życzliwości,
  • mniej oceniania i osądzania, a więcej zrozumienia i przychylnego spojrzenia,
  • mniej złości i gniewu, a więcej łagodności,
  • mniej pośpiechu i nerwowych ruchów, a więcej uważności i refleksji,
  • mniej krytykanctwa, a więcej zachwytu,
  • mniej krzyku, a więcej wyważenia i merytorycznych dyskusji,
  • mniej hałasu, a więcej ciszy.

Brzmi górnolotnie i teoretycznie. Zatem co by to miało oznaczać w praktyce?

Przykładowo to, że w momencie, w którym przyjdzie Ci ochota coś skomentować (coś co nawet niejako „prosi się” o surowy komentarz), ZAMILKNIESZ, bo zdasz sobie sprawę, że ten komentarz może kogoś zranić i zaboleć (albo po prostu, obiektywnie rzecz biorąc, nie tworzy dobra). To poziom bazowy. Możesz pójść dalej i dodatkowo zastanowić się oraz odszukać jakąś jasną stronę danej sytuacji, tj. poszerzyć perspektywę myślenia i działania. To poziom zaawansowany.

Co zrobić, aby postanowienia udało się zrealizować? Po pierwsze zamienić postanowienia w konkretne cele.

Na marginesie, dla przypomnienia – realizacja postawionych celów na poziomie indywidualnym jest ważna, bo buduje w nas poczucie sprawczości, a to z kolei związane jest siłą wewnętrzną.

Osobiście lubię narzędzia, które ułatwiają życie. Mogą mieć one formę materialną, ale mogą też być niematerialne. W tym przypadku dobrym narzędziem będzie metoda stawiania i realizacji celów SMARTER. Abyście nie musieli szukać, przytaczam:

  • Specific – skonkretyzowany
  • Measurable – mierzalny
  • Achievable – możliwy do zrealizowania
  • Relevant- istotny / adekwatny
  • Time-bound – określony w czasie
  • Exciting – ekscytujący, wywołujący silne pozytywne emocje
  • Recorded – zapisany (!)

Zatem postanowienia to raczej idee, zaś postanowienia doprecyzowane, mierzalne, określone w czasie itd., to cele. W tym drugim przypadku prawdopodobieństwo dotrzymania sobie słowa wzrasta niebotycznie.

I jeszcze jedna ważna uwaga dotycząca naszych ambicji, aspiracji, a co za tym idzie liczby celów. Tutaj działa zasada: mniej znaczy więcej. Wystarczy jeden cel na miesiąc. Jeśli będzie realizowany, a wręcz praktykowany codziennie, zamieni się w nawyk, a wtedy można przystąpić do realizacji kolejnego celu. Jeśli ktoś z Was miał ochotę na głębsze rozpoznanie tematyki kształtowania nawyków, odsyłam do świetnej pozycji książkowej „Siła nawyku” Charlessa Duhigga. Powodzenia!

Gdybyście chcieli podzielić się swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami, gorąco zapraszam do włączenia się do dyskusji na fb.